Opening van nieuwe spoorverbinding tussen Aken en Tongeren Terug

Doordat de neutrale Nederlandse regering elk transport op de “IJzeren Rijn” tussen België en Duitsland weigerde, besloot de Duitse overheid een nieuwe verbinding aan te leggen rond Nederland. Dit resulteerde in een 45 kilometer lange nieuwe lijn tussen Aken en Tongeren, door de Voerstreek. De verbinding is ook bekend als de Montzenroute of Montzenlijn omwille van de steile hellingen rondom Montzen (B).

In de eerste helft van 1915 ondernamen de Duitse spoorwegtroepen het voorbereidende werk voor de gespecialiseerde spoorwegfirma’s. Het overgrote deel van de werkkrachten (12 000 in 1916) bestond uit Belgische vrijwilligers, terwijl gedurende zes maanden ook 200 Russische krijgsgevangenen ingeschakeld werden. Het massieve betonnen viaduct in Sint-Martens-Voeren en de tunnel in Remersdael zijn enkele opmerkelijke Duitse "kunstwerken" op de spoorlijn.
De lijn werd op 16 februari 1917 in gebruik genomen.

Deze lijn werd ook na de oorlog nog gebruikt voor het grootste deel van het transport tussen Duitsland en België en kreeg de voorkeur boven de tijdens WO I in onbruik geraakte Ijzeren Rijn over Nederland. Hierdoor moesten er geen Nederlandse heffingen betaald worden en moest er ook maar één douane gepasseerd worden. In 1981 werd begonnen met de elektrificatie van de spoorlijn.

Contact
Op de Voer
3970 Sint-Martens-Voeren