Treinontploffing in Hamont Terug

Na de Wapenstilstand kregen de Duitse troepen veertien dagen om zich terug te trekken. Doordat Nederland aarzelde om hen een vrije doortocht te verlenen, vormden zich in de Limburgse grensstations ellenlange rijen goederenwagons. Tijdens het wachten verbrandden de Duitsers massaal hun geweren, die niet over de grens met Nederland mochten worden gebracht.

Op 18 november 1918 vlogen twee munitiewagens in Hamont in de lucht door onachtzaamheid. De explosie sloeg een krater van 30 meter. De materiële en menselijke schade was enorm. Onderdelen van de wagons, lichamen en ledematen werden tot een kilometer ver teruggevonden.

Extra info

Deze spoorlijn werd op 2 juni 1879 geopend voor het goederenvervoer en op 30 juni van hetzelfde jaar opengesteld voor het reizigers­verkeer. Voor Hamont was dit van uitzonderlijk belang. Het station was duidelijk een eindpunt voor het binnenland en een doorreisplaats voor Nederland en Duitsland.

Dit station heeft tot aan de eerste we­reldoorlog veel bedrijvigheid gekend. Het groeide uit tot een station eerste klas. De rangeerplaats telde 54 sporen en er reden gemiddeld 60 treinen per dag.

Contact
Stationstraat
3930 Hamont

Website